Jak zwiększyć swoją efektywność w pracy nie tracąc dobrego nastroju?

Jak zwiększyć swoją efektywność w pracy nie tracąc dobrego nastroju?

Dla zdecydowanej większości osób praca jest koniecznością. Niemniej jednak, dla niektórych może być również i przyjemnością. Aby praca była satysfakcjonująca i dobrze płatna, dobrze byłoby zastanowić się nad tym, w jaki sposób możemy zwiększyć swoją efektywność. Jak się okazuje, istnieje na to kilka sprawdzonych sposobów. Im więcej z nich wykorzystamy, tym lepiej. Bez wątpienia warto byłoby spróbować określić swoje mocne i słabe strony. Doskonałym pomysłem będzie również próba określenia tego, czy praca sprawia nam przyjemność, czy też nie. Warto byłoby także poszerzać swoje kompetencje, biorąc udział w różnych kursach i szkoleniach. Należy jednak pamiętać o tym, że kompetencje miękkie są równie istotne i pracodawca zwraca uwagę również na nie. Ponadto, warto przyjrzeć się temu, czy nie jesteśmy odpowiedzialni za rozwój konfliktów w naszym miejscu pracy. Warto także zatroszczyć się o swoje zdrowie, bo przemęczony i zestresowany pracownik nie może być niestety efektywny.

Spróbuj określić swoje najmocniejsze strony

Bez względu na to, jaki wykonujemy zawód, pewne obowiązki mogą sprawiać nam trudność. Niektóre z nich możemy wykonywać zaś z zaskakującą łatwością. Dobrze byłoby więc spróbować określić swoje mocne strony. Być może bardzo sprawnie idzie nam przygotowywanie raportów sprzedaży? A może doskonale radzimy sobie z kontaktami bezpośrednimi z klientem? Warto byłoby spróbować odpowiedzieć sobie na te pytania. Jeżeli jakieś obowiązki służbowe są dla nas łatwe i przyjemne, być może dobrze byłoby wykonywać ich więcej, jeżeli istnieje oczywiście taka możliwość. Doskonale byłoby także zastanowić się nad tym, czy wolimy pracować w zespole, czy może sami. Być może oddelegowanie nas na inne stanowisko przyniesie więcej korzyści zarówno firmie, jak i nam samym. Jeżeli więc czujemy, że lepiej spełnialibyśmy się na innym stanowisku, warto porozmawiać o tym ze swoim przełożonym. Wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że uda nam się dojść do satysfakcjonującego porozumienia. Stąd zaś już tylko jeden krok do zwiększenia swojej efektywności oraz do czerpania większego zadowolenia z pracy.

Określ, z którymi obowiązkami służbowymi masz największy problem

Każdy z nas powinien nie tylko poznać swoje mocne strony, ale i te słabsze. Musimy więc zastanowić się nad tym, z jakimi obowiązkami służbowymi mamy największy problem. Można bowiem zaryzykować stwierdzenie, że zdecydowana większość osób posiada takowe obowiązki. Zazwyczaj, doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, czego nie lubimy robić i czego dobrze nie robimy. Warto byłoby się nad tym pochylić. Czasami, dzięki podszlifowaniu swoich umiejętności może udać nam się efektywniej wykonywać swoje obowiązki. Niemniej jednak, w niektórych przypadkach jest to niemożliwe. Koniecznie należałoby więc zastanowić się nad tym, czy najlepszym pomysłem nie będzie zmiana pracy bądź stanowiska, które piastujemy. Czasami może bowiem zdarzyć się tak, że wykonujemy zawód, który absolutnie nie jest dla nas stworzony. Możemy wówczas pomyśleć o tak zwanym przebranżowieniu się. Trzeba jednak liczyć się z tym, że wymaga to od nas podjęcia pewnych działań. Najważniejsze jest to, aby żyć w zgodzie z samym sobą. Każdy boi się zmian w życiu zawodowym, ale czasami naprawdę warto wyjść ze swojej strefy komfortu. W przeciwnym razie, istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że do końca życia będziemy się męczyć w swojej pracy.

Zastanów się nad tym, czy praca sprawia Ci przyjemność

Każdy, kto chce wykonywać swoje obowiązki w sposób efektywny, powinien zastanowić się nad tym, czy praca zawodowa sprawia mu w ogóle przyjemność. Jeżeli tak, to świetnie! Jeśli nie, należy zastanowić się nad tym, co takiego możemy zmienić. W zdecydowanej większości możliwe jest wprowadzenie zmian, które odmienią nasz stosunek do wykonywanych obowiązków służbowych. Czasami wystarcza zmiana organizacji czasu pracy, a czasami opanowanie umiejętności delegowania zadań podwładnym. Niekiedy, trzeba zaś postarać się o to, aby pracę zostawiać w domu i nie przynosić jej ze sobą do domu. Istotne jest również to, aby nie brać na siebie więcej obowiązków, niż jesteśmy w stanie wykonać. Koniecznie należałoby również pamiętać o tym, aby nie brać zbyt wiele nadgodzin. Wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że popadniemy w pracoholizm. Pracoholizm stanowi zaś prostą drogę do utraty zainteresowania swoją pracą. Staniemy się sfrustrowani i mało pewni siebie.

Bierz udział w szkoleniach i kursach

Każdy, komu zależy na podniesieniu swoich własnych kwalifikacji, powinien zainteresować się udziałem w różnego rodzaju szkoleniach oraz kursach. Wydaje się, że będą one najlepszym sposobem do zwiększenia swojej efektywności w pracy. Warto jednak brać udział tylko i wyłącznie w takich kursach, które mają szansę wyposażyć nas w kompetencje, na których nam zależy. Spróbujmy więc określić, jakiego rodzaju umiejętności przydadzą nam się w naszej pracy. Może słabo opanowaliśmy język obcy, a jest on nam niezbędny do porozumiewania się z klientami? A może musimy poprawić swoje umiejętności związane z liczeniem czy wykonywaniem raportów sprzedażowych? Niektórym mogą zaś przydać się szkolenia z radzenia sobie ze stresem. Ważne jest to, aby szkolenia oraz kursy były prowadzone w sposób profesjonalny. Dobrze jest więc poczytać opinie o poszczególnych firmach organizujących szkolenia i kursy. Być może w ten sposób uda nam się wybrać najlepszą firmę. Wskazane jest przejrzenie stron internetowych poszczególnych firm szkoleniowych. Dzięki temu będziemy mogli zapoznać się z cennikami. Pozwoli to na znalezienie najlepszej ze wszystkich możliwych ofert. Najlepiej byłoby brać udział w szkoleniach i kursach certyfikowanych. Wówczas będziemy dysponowali dowodem na to, że zdobyliśmy nowe kompetencje, które są niesamowicie przydatne na rynku pracy.

Kompetencje miękkie są równie ważne

Każdy pracownik powinien mieć na uwadze to, jak ważne są odpowiednie kompetencje miękkie. Nimi również należy się zainteresować, jeżeli zależy nam na efektywnym wykonywaniu swoich obowiązków służbowych. Jakiego rodzaju kompetencje miękkie cieszą się największym uznaniem wśród pracodawców? Na pewno będzie to wysoka odporność na stres, jak również umiejętność pracy w zespole. Warto byłoby także posiadać umiejętność samodzielnej organizacji pracy. Przydatna będzie też zdolność szybkiego uczenia się oraz sprawnego nawiązywania kontaktów, zarówno ze współpracownikami, jak i z klientami. Na szczęście, zdecydowaną większość kompetencji miękkich można wytrenować. Pomocne będą różnego rodzaju coachingi i treningi interpersonalne. Warto byłoby więc dowiedzieć się, w jakim miejscu organizowane są kursy kompetencji miękkich. Uczęszczanie na tego rodzaju szkolenia może okazać się bardzo przydatne. Umiejętności miękkie znacząco zwiększają bowiem nasze kompetencje na rynku pracy.

Przyjrzyj się relacjom ze współpracownikami oraz z szefem

Warto byłoby także przyjrzeć się swoim relacjom ze współpracownikami oraz z przełożonymi. Od ich jakości w dużej mierze uzależniona jest bowiem efektywność naszej pracy. Konflikty w miejscu pracy nigdy nie są pożądane. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że mogą one doprowadzić do pogorszenia przepływu informacji. To zaś może skutkować zmniejszeniem efektywności. Jeżeli wydaje nam się, że jesteśmy konfliktowi, należy zastanowić się nad tym, dlaczego tak właściwie jest. Następnie należy podjąć kroki, aby to zmienić. W przeciwnym razie, narażamy firmę, w której pracujemy na różnego rodzaju straty. Niekiedy samodzielna walka ze swoją konfliktowością może być utrudniona. Wówczas warto byłoby pomyśleć o podjęciu jakieś pracy nad sobą, na przykład z doświadczonym zawodowym coachem. Doświadczony i odpowiednio wykwalifikowany coach może bardzo pomóc nam w trenowaniu umiejętności miękkich, a więc także zdolności do niepopadania w konflikty. Jeżeli jednak już w jakiś konflikt popadniemy, nauczmy się pokojowo go rozwiązywać.

Dbaj o swoje zdrowie

Każdy pracownik, któremu zależy na efektywności, powinien również zatroszczyć się o swoje zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Bez tego efektywne wykonywanie swoich zobowiązań służbowych nie będzie niestety możliwe. Należałoby więc przyjrzeć się swojemu trybowi życia. Być może nie jest on zbyt zdrowy i należy wprowadzić pewne modyfikacje? Na pewno dobrze byłoby zmienić swój sposób żywienia się. Unikajmy przekąsek bogatych w rafinowany cukier oraz w sól. Dobrym pomysłem może okazać się także picie dużych ilości wody. Aby uniknąć destrukcyjnego wpływu stresu na nasze życie zawodowe, należałoby zaś uprawiać sport. Aktywność fizyczna zwiększa bowiem wydzielanie się endorfin. Ponadto, warto zwrócić uwagę także na techniki relaksacyjne. Powinniśmy obserwować to, jak praca na nas wpływa. Jeżeli czujemy się przemęczeni, sfrustrowani i często wykonujemy pomyłki, warto pomyśleć o pójściu na urlop lub na zwolnienie lekarskie. Regularnie wykonujmy także badania profilaktyczne, zwłaszcza jeżeli nasza praca zawodowa wiąże się z ryzykiem dla zdrowia.

Walcz ze stresem w pracy

Nie od dziś wiadomo, że stres posiada bardzo destrukcyjny wpływ na każdego pracownika. Należałoby więc nauczyć się z nim walczyć. Jak się jednak okazuje, nie zawsze będzie to proste. Na pewno należałoby przyjrzeć się temu, co takiego właściwie nas stresuje. Dzięki temu będziemy mogli odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak stres pokonać. Jeżeli denerwują nas ciągłe kontakty z klientami, być może warto byłoby pomyśleć o zmianie stanowiska na inne? Nie każdy dobrze radzi sobie w kontaktach z innymi ludźmi i nie ma w tym absolutnie niczego złego. Najważniejsze jest to, aby nie robić niczego wbrew sobie. Walka ze stresem w pracy nie jest nigdy krótkotrwała. Zazwyczaj wymaga podejmowania pewnych działań przez jakiś czas, zanim dojrzymy w pełni satysfakcjonujące nas rezultaty. Na szczęście, w zdecydowanej większości przypadków udaje się osiągnąć zadowalające rezultaty. Jeżeli jednak, mimo usilnych prób, nie udaje nam się wygrać ze stresem w pracy, powinniśmy pomyśleć o zmianie środowiska. Być może jest ono dla nas toksyczne.

Dodaj komentarz