Poszukiwanie przez firmę korzystnego zewnętrznego źródła finansowania to nic niezwykłego. Wiele przedsiębiorstw ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej i potrzebuje zastrzyku gotówki choćby z takich względów, jak załamanie na rynku, pojawienie się dużego konkurenta czy duża ilość faktur z odroczonym terminem płatności. Szczególnie w tym ostatnim wypadku (chociaż nie tylko) warto zainteresować się faktoringiem.
O tej metodzie finansowania, w przeciwieństwie do chociażby kredytu czy pożyczki, osoby nieprowadzące firmy bądź początkujący przedsiębiorcy mogą nie wiedzieć. Doświadczeni przedsiębiorcy chętnie z niej korzystają, z uwagi na jej liczne zalety, w związku z czym osoby, które dopiero startują z własnym biznesem zdecydowanie powinny bliżej ją poznać.
Dlaczego faktoring jest warty uwagi?
Dla osób początkujących dokładna definicja faktoringu może w pierwszym momencie wydawać się onieśmielająca, ale nie ma się czego obawiać. Jedną z największych zalet faktoringu jest jego relatywna prostota. Obecnie często wiąże się on z niewielką ilością formalności, a także szybkim podejmowaniem decyzji i wypłatą środków (często następuje ona już w przeciągu kilkudziesięciu godzin).
Wiele firm faktoringowych pozwala załatwić wszelkie formalności online, bez wychodzenia z domu. To wygodne rozwiązanie, które jeszcze bardziej ogranicza czas, jaki trzeba poświęcić na skorzystanie z usługi faktoringu. Będzie on więc idealnym rozwiązaniem dla zabieganych przedsiębiorców, którym bardzo zależy na czasie.
Faktoring jest nie tylko łatwy i bezproblemowy w korzystaniu, ale też bardzo opłacalny. Dzięki niemu przedsiębiorca może niemal natychmiast otrzymać większość środków z faktury, na której zapłatę normalnie czekałby kilka tygodni bądź nawet kilka miesięcy.
Dzięki temu może normalnie prowadzić działalność i finansować bieżące wydatki, bez obawy, że zbankrutuje przez udzielanie kredytów kupieckich (wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności), czego obecnie klienci często wymagają.
Czy nowe firmy mogą korzystać z faktoringu?
W przypadku chociażby kredytów czy pożyczek firmowych często pojawiają się wymagania odnośnie do tego, jak długo firma musi już istnieć, aby móc z nich skorzystać. Początkujący przedsiębiorcy często zastanawiają się więc, jak to wygląda w przypadku faktoringu.
W faktoringu większość środków trafi do firmy faktoringowej nie od klienta – faktoranta (jedynie odsetki i prowizja), a od odbiorcy usługi lub towarów (płatnika), więc to stan finansowy i stabilność tego drugiego ma największe znaczenie.
Oznacza to w praktyce, że wiele firm faktoringowych jest otwartych na współpracę z nowymi firmami, często już od pierwszego dnia działalności.