Motywacja – co warto o niej wiedzieć?

Motywacja – co warto o niej wiedzieć?

Początek roku jest momentem, do którego podchodzimy z wielkimi nadziejami oraz planami. Luty jest miesiącem, w którym wiemy, że nowy rok nie wpłynie na zmianę naszego życia. Chcąc, by coś się zmieniło trzeba wziąć się do roboty, a nie tylko marzyć. Jak obudzić w sobie motywację do działania?

Motywacja – skąd ją wziąć?

Prawda jest taka, że każdy impuls, który motywuje nas do działania jest potrzebny. Każdy człowiek funkcjonuje inaczej, wszyscy jednak potrzebujemy motywacji, by zrealizować zamierzone cele. Motywacja jest motorem, który napędza nas do działania. Dzięki odpowiednim bodźcom jesteśmy gotowi rano wstać na trening, czy po długim dniu pracy pędzić na kurs językowy.

Istnieją dwa źródła motywacji: motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Motywacja zewnętrzna ma na celu osiągnięcie konkretnych korzyści. Mamy świadomość, że ucząc się języka obcego możemy znaleźć lepszą pracę, osiągniemy wyższe zarobki, czy uzyskamy awans w dotychczasowym miejscu pracy.

Motywacja wewnętrzna wynika z naszych potrzeb. Biegam, bo lubię. Efektem, niejako ubocznym, jest osiągnięcie idealnej sylwetki, poprawa kondycji oraz samopoczucia. Droga do osiągnięcia celu jest równie ważna, jak sam efekt pracy. To właśnie przyjemność wykonywania zadania jest decydująca w motywacji wewnętrznej. Oczekiwanie na korzyści nie jest tu najważniejsze.

Jak się zmotywować?

Motywację bardzo trudno utrzymać na stałym poziomie. Właśnie dlatego mamy załamania, które towarzyszom treningom, dietom, czy postanowieniom o regularności pracy. Spadek motywacji widzimy wtedy, gdy przez dłuższy czas nie możemy zauważyć spektakularnych efektów. Warto wtedy pomyśleć o kolejnym dniu. Dzisiejszy spadek motywacji nie jest końcem świata. Jutro jest nowy dzień, który jest nową szansą.

Dobrym sposobem na motywację jest wytworzenie w sobie nawyku. Nawyk wytwarza się poprzez powtarzalność. Trenując zawsze o wczesnych godzinach przyzwyczajamy organizm do ćwiczeń. W pewnym momencie zauważymy, że budzimy się rano, a ciało domaga się dawki ruchu, który stał się naturalny.

Kolejnym sposobem na utrzymanie motywacji jest podzielenie celu na mniejsze zadania. Nie trudno jest zrealizować zadanie, którego koniec dostrzegamy. Dużo łatwiej jest schudnąć 3 kilogramy w ciągu miesiąca, niż 6 kg w dwa miesiące. Udało się osiągnąć pierwszy etap? Trzeba wyznaczyć sobie za to nagrodę. Uczcić sukces, który został okupiony ciężką pracą.

Wielu trenerów motywacyjnych oraz psychologów uważa, że motywacja wewnętrzna http://twoja-motywacja.pl/blog/motywacja-wewnetrzna/ jest lepsza niż zewnętrzna. Tylko, czy tak naprawdę ma to znaczenie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.